میلیون ها نفر به پیش دیابت مبتلا هستند، شما چطور؟

25 فوریه 2020 - اگر قند خون بالا به طور صحیح کنترل نشود، می تواند عوارضی جدی را بهمراه داشته باشد. دیابت نوع 2 نوعی بیماری مزمن است که به دلیل ناتوانی بدن در ساخت انسولین کافی، و در نتیجه افزایش قند خون بروز می کند. قبل از اینکه فرد به دیابت نوع 2 مبتلا شود، به بیماری پیش دیابت مبتلا می شود، در این وضعیت قند خون او بالاتر از حد معمول است اما به اندازه ی کافی زیاد نیست که به عنوان دیابت تشخیص داده شود.

در بریتانیا، نزدیک به دو میلیون نفر مبتلا به پیش دیابت هستند، این بدان معناست که طی 5 سال آینده این افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار می گیرند.

علیرغم افزایش تعداد افراد مبتلا به پیش دیابت، مطالعات نشان می دهند که اصلاحات در شیوه زندگی می تواند خطر ابتلا به دیابت را از40 تا 70 درصد کاهش دهد. این داده ها و ارقام جدید مربوط به دیابت نوع 2 است، که با چاقی مرتبط می باشد، و به دیابت نوع 1 که یک اختلال خود ایمنی ارتباطی ندارد.

ارقام هشدار دهنده

ارقام سیستم ملی خدمات بهداشتی(NHS) نشان می دهد که 1،969،610 نفر به دلیل هایپرگلیسمی غیر دیابتی با پزشک مشورت کرده اند، شرایطی که فرد را مستعد ابتلا به دیابت نوع 2 می کند. کارشناسان بهداشتی، چاقی را مقصر افزایش شدید موارد پیش دیابت قلمداد می کنند.

داده های جدید در حالی ارائه شده است که NHS به برنامه ی بلند مدت و تلاش های خود برای معالجه، پیشگیری و معکوس نمودن این بیماری سرعت بخشیده است.

براساس برآوردها، آمار فزاینده ی بیماران دیابتی می تواند منجر به حمله ی قلبی 39000 نفر دیگر در 15 سال آینده شود و بیش از 50 هزار نفر نیز سکته مغزی را تجربه خواهند کرد. علاوه بر این، این ارقام نشان می دهد که از هر شش تخت بیمارستان یک تخت توسط یک بیمار مبتلا به دیابت اشغال شده است.

دامنه این مشکل ممکن است فراتر از این باشد، زیرا جهان با یک بحران چاقی رو به رشد مواجه است که میلیون ها نفر را نیز در معرض بیماری دیابت قرار می دهد. NHS قصد دارد افراد در معرض خطر بالای دیابت را شناسایی کرده و از آنها برای داشتن یک شیوه زندگی سالم تر حمایت کند.

درست مانند دیابت نوع 2 ، پیش دیابت یا هایپرگلیسمی غیر دیابتی، قابل پیشگیری است و پیشرفت آن می تواند کُند شود. پیشگیری از بیماری با انجام اقدامات ساده برای داشتن زندگی سالم تر، اصلی ترین عامل جلوگیری از ابتلا به دیابت است. به این ترتیب از عوارض مرتبط با دیابت جلوگیری می شود و در نتیجه می تواند هزینه های سنگین را کاهش داده و هزاران زندگی دیگر را نیز نجات دهد.

پروفسور Valabhji، مدیر کلینیک ملی چاقی و دیابت NHS، در بیانیه ای گفت: از آنجایی که این آمار و ارقام بطور واضح این بحران را به تصویر کشیده اند، اشتباه است که تصور کنیم بحران چاقی و دیابت محدود به افراد میانسال و مسن است، در حال حاضر حدود 115000 جوان مبتلا به دیابت نوع 2 یا در معرض خطر ابتلا به این بیماری وجود دارند.

وی گفت: بخشی از برنامه ی بلند مدتNHS ، انجام اقداماتی برای مقابله با این شرایط، از جمله اجرای برنامه های پایلوت رژیم غذایی کم کالری برای معکوس نمودن دیابت نوع 2 و مضاعف نمودن ظرفیت برنامه ی پیشروی NHS برای پیشگیری از دیابتاست که می تواند در وهله اول از ابتلای افراد به این بیماری جلوگیری کند.

علائمی که نشان می دهد شما احتمالا به پیش دیابت مبتلا هستید

داشتن پیش دیابت یک وضعیت نگران کننده است و تشخیص زودهنگام آن بسیار مهم است. شناختن علائم و نشانه های بیماری و گزارش آن به پزشک، قبل از اینکه خیلی دیر شود، ضروری است.

اگرچه بسیاری از افراد مبتلا به پیش دیابت هیچ علائم و نشانه ای ندارند اما ممکن است احساس تشنگی، گرسنگی بیش از حد، تکرر ادرار، تاری دید و خستگی را تجربه کنند. علائم دیگر ممکن است شامل درد شکمی، کاهش وزن ناخواسته، عفونت های مکرر مانند سیستیت، عفونت های پوستی، برفک و هوای بازدمی با بوی میوه باشد.یک علامت احتمالی افزایش قند خون در پیش دیابت، تیرگی پوست در بعضی از قسمت های بدن، عمدتاً در گردن، آرنج ، ناخن ، زانو و زیر بغل است.

نحوه کنترل میزان قند خون

پیشگیری از دیابت حتی با تغییر سبک زندگی، امکان پذیر است. اول از همه، تغییر رژیم غذایی فرد با پرهیز از غذاهایی که ممکن است باعث افزایش قند خون او شوند، مانند نوشیدنی های شیرین و دسرهای شیرین، بسیار مهم است. همچنین به افراد مبتلا به پیش دیابت توصیه می شود که مرتباً ورزش کنند، وزن خود را مدیریت کنند، رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشند و از سبک زندگی بی تحرک پرهیز کنند.

حتی با اقدامات کوچک، این افراد می توانند مشکل افزایش موارد دیابت نوع 2 را برطرف کنند. تغییرات سبک زندگی محرکهای مهمی برای کاهش وزن سالم و حفظ سطح طبیعی قند خون است.

دیابت نوع 2 یک بیماری مزمن و طولانی مدت است که با طیف گسترده ای از عوارض از جمله: حمله قلبی، سکته مغزی ، مشکلات کلیوی، نابینایی و قطع عضو همراه است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200225/Millions-of-people-have-prediabetes-e28093-could-you.aspx